Index

Screen Play

「全商品売れた時廃業いたします」

「助けてください 早く終れますように」

これは、ある商店街のお店に掲げられた店主による手書きメッセージの一部である。工夫を凝らした「閉店セール」のアピールが、そのまま店舗の独自性として現れている。こんな面白い店舗が本当に廃業して見られなくなってしまうとしたら残念だと思った。そしてこれは、仮設的に作品を街中に展開する「アートプロジェクト」の課題にも通じている。つまり、いつか見られなくなってしまうものをどのように記録に残しておくか。このような関心から「この店舗をアーカイブする」というアイデアが生まれた。そして、改めて商店街を歩いて気づくのは、店舗というのはそれぞれに独自の方針や美学をもち、客層を設定して営業しているということだ。そのことで、人によって、このお店には行くけど、あっちのお店には一生行く機会がないということも起こり得る。これまで服を扱うアーティストとして、人が常識や当たり前を見直す過程を、「着がえる」行為になぞらえてきた。そこで、「店舗のアーカイブ」と「着がえる」という2つの着眼点から、衣料品店において着がえる行為の中心地である「試着室」を展示会場にすること、さらに、店舗同士が「着がえる」こと、あるいは試着室に入ると場所が着がえる=ワープすることをイメージし、店舗Aの試着室に店舗Cのアーカイブ展示を、店舗Bの試着室に店舗Aのアーカイブ展示を、店舗Cの試着室に店舗Bのアーカイブ展示を行った。

“Closing Down: Everything Must Go”

“Please help: We want to close down soon!”

These are examples of handwritten messages a store owner put up in a shopping street. A very particular take on the usual style of advertising a closing-down sale, they evince the unique character of the shop. Thinking it a shame that such an interesting shop would actually close down and disappear from the area, Yoshinari Nishio also felt a connection between this and the challenges of holding art projects in a community with temporarily installed artworks: How can we record something that is eventually going to disappear? This led to the idea of archiving shops. Wandering around a shopping street, it is apparent that shops have their own policies and aesthetics, and operate according to certain demographics that they serve. This means it is possible that a person might go to one shop but never to another. In his clothing-based practice, Nishio likens the process of re-examining what we take for granted as normal or common sense to the act of getting dressed or changing our clothes. Approaching the project from the twin perspectives of archiving a shop and trying on clothes, Nishio conceived a project in which the fitting room—the place at the center of the act of trying on and changing clothes in a clothing store—transforms into an exhibition space, and in which shops themselves try on different “clothes” or the space changes clothes (teleports) when someone enters the fitting room. Nishio exhibited an archive of Store C in the fitting room of Store A, an archive of Store A in the fitting room of Store B, and an archive of Store B in the fitting room of Store C.

Screen Play: Beats Base, 2023, men’s MAEDA, Yamaguchi, Japan | Display design: Chisato Murakami
Screen Play: men’s MAEDA, 2023, MARUYA SPORTS / Triple Double, Yamaguchi, Japan | Display design: Satsuki Osaki
Screen Play: MARUYA SPORTS / Triple Double, 2023, Beats Base, Yamaguchi, Japan | Display design: Yukimi Yoshino

Screen Play

Producer: Kotaro Miyake, Daisuke Yamashiro

Artist: Yoshinari Nishio

Program manager: Ioto Yamaguchi