Index

Domino / Omondi

Domino

Domino 

イギリスのラフバラの町で古着を集めて、切り抜いてパッチワークでつなぎ、着用できる旗に作りかえる。世界中の国旗を参考にしながら、模様と色が複雑に配置されたデザインは、「国民」というアイデンティティを超えたユニークなコミュニケーションのあり方を示唆する。生産と流通を介するグローバルな循環システムから衣服を切り離し、対話と交流を促すメカニズムとして衣服の可能性を拡げる。着用できる旗の箱形というイメージは、Domino’s Pizza社が用いはじめた人体広告の形からヒントを得た。市民の間でさまざまな議論をよんでいる広告手法を、ラフバラ町の新しいファッションとして捉え直す。

In Domino, hundreds of unwanted clothes were collected in the British town of Loughborough, and transformed into wearable patchwork flags. The complex arrangement of patterns and colors relates to national flags from around the world, suggesting a unique form of communication among people set free from their national identities. Separated from the global circulation system of production and distribution, the clothes are reconfigured and used as a mechanism encouraging dialogue and exchange. The box in the shape of wearable flags references the human billboards controversially used by Domino’s Pizza as a form of advertising, which Yoshinari Nishio interpreted as a new fashion for Loughborough.

Omondi

Omondi

Self-Selectの新バージョンとして、ナイロビ生まれナイロビ育ちのデービッド・オモンディ・ワグデをイギリスに招く。オモンディはイギリスで見ず知らずの通行人と衣服を交換する指命を与えられる。このニュースを聞いた日から、オモンディは日記を書き始める。イギリスへ訪れることについて、初めて母国を離れることについて、いろいろな思いを巡らすも、不法滞在の可能性があるとして入国ビザの申請が渡航直前に不許可となる。オモンディのイギリスへの渡航は叶わなかったが、日記の全文が、ラフバラの町中でタブロイド判新聞として発行され、配布された。

イギリスへ訪れることについて、初めて母国を離れることについて、いろいろな思いを巡らす。日記の全文が、ラフバラの町中でタブロイド判新聞として発行され、配布された。

Omondi is a new version of Self-Select. The artist invited David Omondi Wagude from Nairobi to Loughborough to exchange his clothes with members of the public on the streets of the town. Wagude started writing a diary, reflecting upon his thoughts and feelings related to this invitation to leave his home country of Kenya for the first time. However, immediately prior to his departure, his visa application was rejected because of a possibility that he might overstay illegally. Though Wagude was unable to travel to the Britain, all of the diary entries were published as a tabloid-sized newspaper and distributed around the town.

Performed: AfterGold, 2012, Loughborough, UK | Photo by Julian Hughes
Installation view: 21th DOMANI, 2018, Tokyo National Art Center, Tokyo, Japan | Photo by Shizune Shiigi